Jak chronić seniorów przed oszustwami telefonicznymi? Kluczowe porady na Europejski Miesiąc Cyberbezpieczeństwa

Jak chronić seniorów przed oszustwami telefonicznymi? Kluczowe porady na Europejski Miesiąc Cyberbezpieczeństwa

W październiku Europa skupia się na zwiększaniu świadomości dotyczącej cyberbezpieczeństwa, szczególnie w kontekście ochrony seniorów przed zagrożeniami telefonicznymi i internetowymi. Oszuści stosują różnorodne metody, by zmanipulować swoje ofiary. Często przedstawiają się jako bliscy krewni, pracownicy banków czy funkcjonariusze policji, by zdobyć zaufanie i wyłudzić dane lub pieniądze. Używają presji czasu i emocji jako narzędzi, by zmusić ofiary do natychmiastowego działania, czasem prosząc o przekazanie pieniędzy rzekomo zaufanej osobie.

Jak reagować na podejrzane połączenia?

Podczas odbierania telefonu, jeśli coś wydaje się nie w porządku, najlepszym działaniem jest natychmiastowe zakończenie rozmowy. Nigdy nie angażuj się w dialog, jeśli nie jesteś pewien tożsamości dzwoniącego. Zawsze warto potwierdzić tożsamość rozmówcy, kontaktując się bezpośrednio z daną instytucją poprzez znany numer telefonu lub osobiście w jej placówce. Kluczowe jest, by nigdy nie udostępniać swoich danych osobowych oraz informacji dostępowych do kont bankowych.

Znaczenie edukacji i rozmowy

Edukacja i rozmowa z osobami starszymi na temat tego typu zagrożeń są jednymi z najskuteczniejszych środków ochronnych. Informowanie ich o tym, jak mogą być manipulowani przez oszustów, znacząco zmniejsza ryzyko stania się ofiarą. Rozmowy te powinny być prowadzone regularnie i w sposób przystępny dla seniorów.

Dodatkowe informacje na temat zabezpieczeń oraz inspiracje do rozmów można znaleźć na stronie: bezpiecznymiesiac.pl

Źródło: facebook.com/profile.php?id=100092048384983